ofte stilte spørsmål

GENERELT

  • Hvem er Mondelēz International?

    Mondelēz International er er et globalt snacking-selskap, med proforma 2014-inntekter på mer enn 30 milliarder USD. Ved å skape små, gode øyeblikk i 165 land, er Mondelēz International verdensledende innenfor kjeks, sjokolade, tyggegummi, sukkervarer og pulverdrikker, med varemerker som Oreo, LU og Nabisco kaker; Cadbury og Milka sjokolade; Trident tyggegummi og Tang pulverdrikke.
    I vår norske produktportefølje har vi velkjente varemerker som blandt annet Freia, Kvikk Lunsj, Kong Haakon, Daim, V6, Stimorol, Philadelphia, Regia, O’boy, Oreo og Ritz. Mondelēz International er stolt medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 og Dow Jones Sustainability Index.

    I Norge har vi hovedkontor og sjokoladefabrikk på Rodeløkka i Oslo.
    Besøk eu.mondelezinternational.com eller følg oss på Twitter på www.twitter.com/MDLZ.

  • Hvilke allergener finnes i produktene deres?

    Vi oppfordrer alle våre kunder med allergier til å lese innholdsfortegnelsen nøye, for å undersøke om produktene kan inneholde allergener.
    Vi gjør vårt ytterste for å merke produktene våre på en god måte, men er du usikker kan du også ta kontakt med vår forbrukerservice på tlf: 21 53 08 57. Åpningstider: Man-fre: 09.00 - 18.00. Lør-søn: stengt.

    Du kan også bruke vårt kontaktskjema, som du finner her

  • Kan vi besøke Freia?

    Vil du komme på besøk?
    Velkommen til en reise i sjokoladens verden!
    Freialand er vårt opplevelsessenter, hvor du kan lære om vår historie, se hvordan sjokolade produseres, støpe din egen sjokolade og få en omvisning i Freiasalen med 12 fantastiske Munch-malerier og den vakre parken vår.
    Vi er åpne for grupper, og har flere forskjellige opplegg tilrettelagt for skoleklasser, vennegjenger, bedrifter og bursdager.

Bærekraft

  • Hvorfor bruker dere palmeolje i noen av produktene deres?

    Det stemmer at vi bruker palmeolje i enkelte av produktene våre. Vi er avhengige av palmeolje i noen produkter for å ivareta visse egenskaper som tekstur og smak.

    Alternativene til palmeolje er ofte mer helseskadelige (mer mettet fett), eller krever mer landareal for produksjon. Palmeoljen er nemlig veldig effektiv. For hver kilo palmeolje som dyrkes behøves det opp til ti ganger mer land for å dyrke tilsvarende mengder raps – eller solsikkeolje.

    Vi vet at det stilles spørsmål rundt dyrkingen av palmeolje. Vi mener, i likhet med organisasjoner som Greenpeace og WWF, at boikott ikke er løsningen. Vi ønsker å være del av en bærekraftig løsning – sammen med resten av næringskjeden.

    Freia har valgt å bruke sin forbrukermakt til å påvirke dyrkingen, sosiale forhold og markedet for palmeolje i en positiv og bærekraftig retning.

    Dette gjør vi blant annet gjennom å være medlem av Roundtable for Sustainable Palm Oil (RSPO). RSPO har laget en standard for bærekraftig dyrking av palmeolje. Standarden er bygget opp av en rekke kriterier som må være tilstede for at man skal kunne selge palmeoljen sin som RSPO-sertifisert.

    Vi handler 100% RSPO-olje og har gjort det siden 2013 gjennom en kombinasjon av RSPO-sertifisert olje og Greenpalm-sertifikater som støtter bærekraftig produksjon.

    Vi krever også at våre leverandører etablerer full sporbarhet i sin leveransekjede innen slutten av 2015, og at de publiserer bærekraftprinsipper – som også innebærer sosiale forhold, landeierskap og barnearbeid, sammen med implementeringsplaner og tidsplaner.

    Gjennom vår «no-deforestation policy» krever vi en ansvarsfull tilnærming av de største aktørene på markedet. Dette medvirker vi til at et skifte er på gang i hele bransjen.

  • Palmeolje er usunt – kan dere ikke bytte den ut med en annen olje som er sunnere?

    Alternativene til palmeolje er ofte mer helseskadelige (mer mettet fett), eller krever mer landareal for produksjon.
    Fettet i palmeolje er ikke usunt per se. Helseproblemer oppstår først når man spiser for mye fett, og spesielt mettet fett. I Norden består 13-15 prosent av energikonsumet av mettet fett, mens de nordiske anbefalingene er på maks 10 prosent. Så vi bør minske andelen mettet fett i kosten.

    Fettets egenskaper avgjøres av fettsyresammensetningen. For Freias produkter kreves det visse egenskaper, for eksempel når det gjelder konsistensen. Vi vil at de skal være halvfaste ved romtemperatur, men at de skal smelte når vi tar de i munnen. For å oppnå dette kreves det mettede fettsyrer, hvilket palmeolje inneholder. (Enkel- og flerumettede fettsyrer gir flytende fyll, som for eksempel med rapsolje, som er flytende ved romtemperatur).

    Palmeolje inneholder rundt halvparten mettet fett. Den største delen av det mettede fettet er palmitinsyre, som i begynnelsen av livet er absolutt nødvendig for kroppens funksjoner. Det fremgår tydelig når vi vet at brystmelk inneholder 20 –25 prosent palmitinsyre, og er dermed det klart dominerende fettet i spedbarns kost.

  • Palmeolje medfører avskoging og ødelegger regnskogen – kan dere ikke slutte med det?

    Vi tar avskogingen på høyeste alvor. Derfor ønsker vi at palmeoljeproduksjonen skjer på en bærekraftig måte. Vi tar derfor nødvendige steg for å sikre oss at palmeoljen vi kjøper er produsert på lovlig eid mark, ikke leder til avskoging eller tap av torvmark, respekterer menneskerettigheter - inkludert eierskap - og ikke bruker tvunget arbeidskraft eller barnearbeid.

    Vi har gått gjennom disse retningslinjene med leverandørene våre. Vi prioriterer å kjøpe fra leverandører som står inne for disse prinsippene, og vil slutte å handle fra de som ikke gjør det - senest i 2020.

    Vi handler i dag 100 % RSPO palmeolje og har gjort det siden 2013, gjennom en kombinasjon av RSPO-sertifisert olje og Greenpalm-sertifikater, som støtter bærekraftig produksjon. På toppen av dette krever vi også at våre leverandører etablerer full sporbarhet i sin leveransekjede innen slutten av 2015, og at de publiserer bærekraftprinsippene, sammen med implementeringsplaner og tidsplaner.

    På denne måten hjelper vi leverandørene å gjøre hele sin produksjon bærekraftig, ikke bare det de selger til oss. Dette vil i forlengelsen hindre avskoging, etniske konflikter og annen tvilsom oppførsel og forretningsdrift.

  • Hvordan bruker dere forbrukermakten deres for å bedre forholdene rundt palmeolje?

    Vi vet at det stilles spørsmål rundt dyrkingen av palmeolje. Vi mener, i likhet med organisasjoner som Greenpeace og WWF, at boikott ikke er løsningen. Vi ønsker å være del av en bærekraftig løsning – sammen med resten av næringskjeden.

    Vi ønsker vi at palmeoljeproduksjonen skjer på en bærekraftig måte. Vi tar derfor nødvendige steg for å sikre oss at palmeoljen vi kjøper er produsert på lovlig eid mark, ikke leder til avskoging eller tap av torvmark, respekterer menneskerettigheter - inkludert eierskap - og ikke bruker tvunget arbeidskraft eller barnearbeid.

    Vi har gått gjennom disse retningslinjene med leverandørene våre. Vi prioriterer å kjøpe fra leverandører som står inne for disse prinsippene, og vil slutte å handle fra de som ikke gjør det - senest i 2020.

    Dette gjør vi blant annet gjennom å være medlem av Roundtable for Sustainable Palm Oil (RSPO). RSPO har laget en standard for bærekraftig dyrking av palmeolje. Standarden er bygget opp av en rekke kriterier som må være tilstede for at man skal kunne selge palmeoljen sin som RSPO-sertifisert.

    Vi krever også at våre leverandører etablerer full sporbarhet i sin leveransekjede innen slutten av 2015, og at de publiserer bærekraftprinsippene, sammen med implementeringsplaner og tidsplaner.

    På denne måten hjelper vi leverandørene å gjøre hele sin produksjon bærekraftig, ikke bare det de selger til oss. Dette vil i forlengelsen hindre avskoging, etniske konflikter og annen tvilsom oppførsel og forretningsdrift.

  • Hva betyr de ulike sertifiseringene dere bruker?

    Vi bruker flere forskjellige sertifiseringer for å stille krav til våre leverandører. På denne måten ønsker vi å samarbeide om å bygge et marked for bærekraftig marked for palmeolje.

    RSPO-sertifisering

    Organisasjonen Roundtable of Sustainable Palm Oil (RSPO) har laget en standard for bærekraftig dyrking av palmeolje. Standarden er bygget opp av en rekke kriterier som skal oppfylles. Om disse kriteriene er tilstede får man selge palmeoljen sin som RSPO-sertifisert.

    Det er fire ulike handelsordninger for salg av palmeolje.
    • - Identity Preserved (IP): Den sertifiserte palmeoljen fra et spesifikt sted holdes separat fra annen palmeolje gjennom hele verdikjeden. Dette gjør oljen fullt sporbar.
    • - Segregert palmeolje (SG): Sertifisert palmeolje som holdes unna ikke-sertifisert palmeolje, gjennom hele verdikjeden, men som blandes med sertifisert palmeolje fra annen opprinnelse. Denne oljen kan ikke spores tilbake til en spesifikk plantasje.
    • - Mass Balance (MB): Blanding av sertifisert og ikke-sertifisert palmeolje. Denne er ikke sporbar.
    • - Book and Claim (Green Palm Certificates) (GP): Green Palm-sertifisering er et verktøy for å støtte produksjonen av sertifisert palmeolje. Dette innebærer at man betaler en viss sum per tonn palmeolje til en produsent som produserer sertifisert palmeolje. Likevel er det ikke nødvendigvis sertifisert olje man får levert.

  • Hvordan sikrer dere at kakaoen dere bruker er bærekraftig?

    For å forsikre en langsiktig tilførsel av kakaobønner av rett kvalitet til alle sjokoladeproduktene våre bygger vi nå opp et prosjekt som heter Cocoa Life. Visjonen er å skape bedre arbeidsforhold og en bedre tilværelse for kakaobøndene, deres familier og samfunnet. Det tror vi er en forutsetning for bærekraftig kakaoproduksjon.
    Vi fokuserer på fem områder; bedre dyrkingsmetoder, utvikling av samfunnet og likestilling, flere inntektskilder, eliminering av skadelig barnearbeid og bedring av framtidsutsikter for ungdommer samt økt omsorg for miljøet. Selve arbeidet med utvikling og utdannelse vil utføres av organisasjoner som har lang erfaring i sitt felt; CARE International, World Vision, Voluntary Services Overseas og Solidaridad.
    Gjennom Cocoa Life investerer vi minst 400 millioner dollar i seks land over ti år, for å utvikle kakaodyrkingen. Det vil gi 200 000 bønder, som inkludert familier tilsvarer over en million mennesker avhengig av kakao, lysere framtidsutsikter.
    Her finner du mer informasjon om Cocoa Life: http://www.cocoalife.org/

  • Hvordan sikrer dere at produksjonen deres er bærekraftig?

    Vi jobber kontinuerlig med å optimalisere produksjonen vår, ta i bruk moderne teknologi, gjøre ting smartere og mer energieffektivt. Målet er at fabrikken på Rodeløkka skal være en Zero Carbon footprint-fabrikk innen 2020, og underveis når vi mange milepæler. Mer om dette kan du lese her: http://www.freia.no/baerekraft