strategi
Det er bedriftens markedsavdeling som bestemmer hvordan et produkt eller en merkevare skal bli kommunisert, og hvordan det skal fremstå ovenfor kunder og forbrukere.
Markedsavdelingen må kartlegge og bestemme:
• Merkevarens posisjon:
Hvem målgruppen er, hva er fordelene ved merkevaren og hvordan skiller den seg fra konkurrentene.
• Merkevarens hovedbudskap:
Et slagord som beskriver det unike forholdet forbrukeren har til merkevaren, hva de føler for merkevaren og hva som er de emosjonelle verdiene
i merkevaren.
• Forbrukerkunnskap:
Hvem som er i målgruppen og hvorfor disse vil være interessert i vårt budskap.
• Mål for markedsføringen:
Hvordan reklamen skal påvirke målgruppen i form av ønsket adferd, som for eksempel kjøp av produktet eller knytte det opp mot for eksempel en aktivitet eller situasjon.
• Merkevarens løfte:
Det aller viktigste fordelen merkevaren lover forbrukeren er hva produktet skal gjøre. Dette vil ofte være uttrykt i forbrukerens språk: ”Når jeg bruker dette produktet vil jeg…”
• Støtte:
Som oftest en rasjonell støtte til produktets fysiske egenskaper som bidrar til at forbrukeren tror på det reklamen lover.
• Markedsføringsidé:
Hvordan fordelene ved produktet, samt dens identitet og emosjonelle verdi blir dramatisert i reklameform.
reklame
For å bygge en merkevare er reklame en viktig faktor.
Reklame for produktet og merkevaren kan gjøres på flere ulike måter:
- På produktpakningen
- På TV eller kino
- Produktplassering på film eller i TV-serier
- Lyd på radio, podcasts eller lignende
- I aviser og magasiner
- På store og små plakater både innendørs og utendørs
- Med utstillinger og effekter i butikk
- Ved sponsing av personer, foreninger eller arrangement
- PR-omtale i medier
- I sosiale medier på plattformer som Facebook, Instagram og Snapchat
For å finne ut om reklamen er en suksess blir produktets salgstall målt
opp mot reklameutgiftene.
FORSLAG TIL OPPGAVER:
1. Finn frem til fem forskjellige sjokolademerker. Sett opp et skjema der du først beskriver hver og en av sjokoladenes fysiske egenskaper. Sett deretter opp hvilke verdier disse sjokoladene har. Hvis du er usikker
på om en sjokolade har personlighet eller en emosjonell egenskap, så kan du selv forsøke finne på
en emosjonell verdi for sjokoladen og beskrive hvorfor du mener det ville passet.
2. Freia er en del av Mondelēz International og når selskapet skal presentere sine produkter og nyheter
ovenfor dagligvarehandelen deles produktene i ulike kategorier som for eksempel:
- - Mellommåltid
- - Oppfrisker
- - Moro
- - Dele med
- - Gave
- - Fest
- - Sport
Finn frem ti forskjellige produkter/kategorier som finnes i din nærbutikk og plasser dem i den
av de ovennevnte kategoriene du mener passer best. Forklar dine valg.
3. Finn et produkt som du har hjemme på kjøkkenet som ikke er sjokolade eller godteri.
Tenk deg at du har overtatt markedsføringsansvaret for dette produktet. Lag en strategi for en markedsføringskampanje for dette produktet. Her er noen tips om hva du må kartlegge og beslutte:
- - Målgruppe
- - Unike fysiske egenskaper i forhold til konkurrent
- - Slagord
- - Unik emosjonell verdi som slagordet gir produktet
- - Beskrive hva produktet skal love å gjøre for forbruker
Ta utgangspunkt i strategien du lagde i oppgave 3. Hvordan vil du dramatisere dette i reklameform?
Lag et utkast til en kort reklamefilm, en plakat eller en kampanje på sosiale medier som viser hvilke
fordeler forbrukeren vil oppnå dersom han eller hun kjøper produktet. Husk at det finnes både fysiske
og emosjonelle fordeler.