Freia

FORBRUKERNES VALG


I butikkhyllene finnes det mange ulike produkter å velge mellom. For en forbruker tar det ofte få sekunder å ta dette valget. Likevel er prosessen bak valget mer komplisert enn man tror, og det er mange faktorer som spiller inn. Det ligger mye arbeid og tankevirksomhet bak produktene vi omgir oss med i hverdagen. Det betyr at ingenting er overlatt til tilfeldighetene.


PERSONLIGHET


Gjennom merkevarebygging bli sjokoladen tillagt en personlighet som er tilpasset målgruppen. Det er et ønske at forbrukeren skal identifisere seg med produktet eller at det skal dekke et ønske eller et behov slik at forbrukeren vil velge akkurat dette produktet. I tillegg til sjokoladens fysiske egenskaper, slik som smak, form, utseende og vekt, tildeles den også emosjonell verdi. Den emosjonelle verdien har ofte et budskap som kommuniseres ut til forbrukerne.


Den emosjonelle verdien kan deles opp i ulike psykologiske faktorer:


  • Det kan spilles på følelser som er knyttet til minner. For eksempel vil en sjokolade du ofte fikk av bestemor skape gode minner om barndommen.
  • Det kan være en sjokolade som vennekretsen liker. Ikke så ulikt det klesstil og klesmerker betyr for en ungdomsgjeng.
  • Det kan være en sjokolade som passer spesielt godt til en bestemt type aktivitet eller anledning. Mange tar for eksempel med seg kakao, appelsin og Kvikk Lunsj på tur.
  • Det kan være en sjokolade med et eksklusivt utseende, som gjerne gis bort i gave ved finere anledninger som festmiddager og høytidsdager.
Freia Skaper Glede

SITUASJONSBEHOV


Grunnleggeren av Freia, Johan Throne Holst, hadde en grunnleggende filosofi om sjokolade som et ”folkeprodukt”. Han mente at sjokolademerker skulle dekke ulike situasjonsbestemte behov, og at forbrukerne skulle få vite om produktene gjennom aktiv bruk av reklame. Hver av Freia sine sjokolader knytter seg derfor opp mot en bestemt type glede.


Freia sjokolade – skaper glede:


  • Ren sjokoladeglede
  • Turglede
  • Filmglede
  • Fargeglede
  • Egen glede
  • Sanseglede
  • Festglede
  • lede å gi, glede å få
  • -Freia Melkesjokolade
  • -Kvikk Lunsj
  • -m
  • -NonStop
  • -Smil
  • -Premium
  • -Twist
  • -Kong Haakon
Freia

STRATEGI


Det er bedriftens markedsavdeling som bestemmer hvordan et produkt eller en merkevare skal bli kommunisert, og hvordan det skal fremstå ovenfor kunder og forbrukere.


Markedsavdelingen må kartlegge og bestemme:


• Merkevarens posisjon: Hvem målgruppen er, hva er fordelene ved merkevaren og hvordan skiller den seg fra konkurrentene.


• Merkevarens hovedbudskap: Et slagord som beskriver det unike forholdet forbrukeren har til merkevaren, hva de føler for merkevaren og hva som er de emosjonelle verdiene i merkevaren.


• Forbrukerkunnskap: Hvem som er i målgruppen og hvorfor disse vil være interessert i vårt budskap.


• Mål for markedsføringen: Hvordan reklamen skal påvirke målgruppen i form av ønsket adferd, som for eksempel kjøp av produktet eller knytte det opp mot for eksempel en aktivitet eller situasjon.


• Merkevarens løfte: Det aller viktigste fordelen merkevaren lover forbrukeren er hva produktet skal gjøre. Dette vil ofte være uttrykt i forbrukerens språk: ”Når jeg bruker dette produktet vil jeg…”


• Støtte: Som oftest en rasjonell støtte til produktets fysiske egenskaper som bidrar til at forbrukeren tror på det reklamen lover.


• Markedsføringsidé: Hvordan fordelene ved produktet, samt dens identitet og emosjonelle verdi blir dramatisert i reklameform.

Freia

REKLAME


For å bygge en merkevare er reklame en viktig faktor. Reklame for produktet og merkevaren kan gjøres på flere ulike måter:


  • På produktpakningen
  • På TV eller kino
  • Produktplassering på film eller i TV-serier
  • Lyd på radio, podcasts eller lignende
  • I aviser og magasiner
  • På store og små plakater både innendørs og utendørs
  • Med utstillinger og effekter i butikk
  • Ved sponsing av personer, foreninger eller arrangement
  • PR-omtale i medier
  • I sosiale medier på plattformer som Facebook, Instagram og Snapchat


For å finne ut om reklamen er en suksess blir produktets salgstall målt opp mot reklameutgiftene.
FORSLAG TIL OPPGAVER:
  1. Finn frem til fem forskjellige sjokolademerker. Sett opp et skjema der du først beskriver hver og en av sjokoladenes fysiske egenskaper. Sett deretter opp hvilke verdier disse sjokoladene har. Hvis du er usikker på om en sjokolade har personlighet eller en emosjonell egenskap, så kan du selv forsøke finne på en emosjonell verdi for sjokoladen og beskrive hvorfor du mener det ville passet.

  2. Freia er en del av Mondelēz International og når selskapet skal presentere sine produkter og nyheter ovenfor dagligvarehandelen deles produktene i ulike kategorier som for eksempel:


  • - Mellommåltid
  • - Oppfrisker
  • - Moro
  • - Dele med
  • - Gave
  • - Fest
  • - Sport

Finn frem ti forskjellige produkter/kategorier som finnes i din nærbutikk og plasser dem i den av de ovennevnte kategoriene du mener passer best. Forklar dine valg.


  1. Finn et produkt som du har hjemme på kjøkkenet som ikke er sjokolade eller godteri. Tenk deg at du har overtatt markedsføringsansvaret for dette produktet. Lag en strategi for en markedsføringskampanje for dette produktet. Her er noen tips om hva du må kartlegge og beslutte:

  • - Målgruppe
  • - Unike fysiske egenskaper i forhold til konkurrent
  • - Slagord
  • - Unik emosjonell verdi som slagordet gir produktet
  • - Beskrive hva produktet skal love å gjøre for forbruker

Ta utgangspunkt i strategien du lagde i oppgave 3. Hvordan vil du dramatisere dette i reklameform? Lag et utkast til en kort reklamefilm, en plakat eller en kampanje på sosiale medier som viser hvilke fordeler forbrukeren vil oppnå dersom han eller hun kjøper produktet. Husk at det finnes både fysiske og emosjonelle fordeler.

KONTAKT FREIA

  • Har du spørsmål om våre produkter?
  • Besøk gjerne vår spørsmål og svar-side, kontakt oss via kontakt-skjema eller ring oss på nr 21530857



  • Man – Fre: 09.00 – 18.00
  • Lør – Søn: Stengt
Mondelez

©2024 - Mondelez Norge AS - Med enerett


  • Sentralbord: 22 04 40 22

  • Besøksadresse:
  • Johan Throne Holsts Plass 1

  • Postadresse:
  • Mondelez Norge AS, P.O. Box 6658 Rodeløkka, 0502 Oslo, Norge

  • P.b. 6658 Rodeløkka,
  • NO–0502 Oslo, Norge
org.nr: NO 957 720 323