Undervisningsbesøk


Fra 5. klasse og oppover.

Hva med å flytte skoletimen ut av klasserommet? I Freialand kan vi skreddersy omvisningene slik at kompetansemål fra lærerplanen blir møtt innenfor emner som HMS, markedsføring og kunst. Dere vil lære om fabrikkens spennende historie. Vi reiser tilbake i tid og lærer mer om sjokoladens historie, så tar vi en titt på sjokoladeproduksjonen og deretter ser vi på Munch maleriene i Freiasalen. 

  • Støperiet

    Bor det en kreativ sjokolademaker i deg? Eller er du bare glad i sjokolade? På Støperiet får du støpe din egen melkesjokolade og pakke den i egendekorert emballasje. Her blir det også servert ulike smaksprøver. Du får selvsagt ta med deg sjokoladen din hjem.

  • Opplevelsessenteret

    Vi tar deg med på en reise i sjokoladens- og fabrikkens historie, helt tilbake til den gang toltekerne dyrket kakaotrær på 800-tallet. Dette er et morsomt og lærerikt univers for alle sjokoladeentusiaster, et interaktivt opplevelsessenter som byr på både kunnskap, smaksprøver, lek og moro.

  • Fabrikken

    Her på Rodeløkka har sjokoladelukten fra Freia preget området siden 1889, og vi er stolte av å vise dere hjertet i bedriften.
    Vi går inn i fabrikkbygget og ser deler av sjokoladeproduksjonen. Det er ikke produksjon i helgene, men vi går inn for å se lokalene og maskinene.

  • Freiasalen

    Freiasalen er kanskje Norges vakreste kantine. Veggene er dekorert med tolv malerier signert Edvard Munch, som en gang i tiden ble spesialbestilt av Freia. De sto ferdig til 25-årsjubileumet i 1923. I dag er Freiasalen fredet av Riksantikvaren, og er et lite stykke kunsthistorie.

Ved besøk på dagtid er det anledning til å handle i vår fabrikkbutikk. Gjelder ikke barneskoler.

Praktisk informasjon Et undervisningsbesøk for 5. klasse t.o.m. videregående koster kr 1500,-
Et undervisningsbesøk for studenter/voksenopplæring koster kr 1900,-

Betaling skjer ved bestilling med kreditt/bankkort. Du vil motta en bekreftelse på mail med en gang etter fullført bestilling. Man kan bestille besøk seks måneder frem i tid. Avbestillinger må skje senest 18 dager før besøket. Vi kan også sende EHF fakturaer til skoler som har med rekvisisjon.

Prisen gjelder én gruppe med inntil 18 personer inkludert lærere. På dagtid kan vi ta i mot tre grupper samtidig. Tilbudet gjelder for skoleklasser fra 5. klasse og oppover. Barn under ti år har dessverre ikke adgang.

For spesialklasser kan vi ta imot grupper på inntil 15 personer inklusive lærere/ ledsagere.

Vi skreddersyr besøket etter klassetrinn, og man kan velge om man ønsker særskilt fokus på HMS, markedsføring, bærekraft eller kunst. Programmet som retter seg mot HMS har innbakte kompetansemål fra læreplanen.

NB! Kun en begrenset del av vårt bygg er tilpasset rullestolbrukere. Informer oss gjerne om spesielle behov.

Tider for omvisning:
09:30 til 11:30
12:30 til 14:30

Undervisningsbesøk varer i to timer.

Vennligst benytt samtykkeskjema til bruk for skriftlig tilbakemelding fra besøkende under 18 år. Skjemaene skal ikke returneres til oss – men er en skriftlig informasjon og bekreftelse til bestilleren og/eller ansvarlig leder.
Her kan du laste ned samtykkeskjema.

Eventuell avbestilling gjøres her.

ALLERGI Vi opplever at mange kontakter oss ang. ulike allergier, vi vil informere om at vi ikke kan spesialtilpasse smaksprøver og vi har ingen nøttefrie soner hos oss. For mer informasjon viser vi til vårt samtykkeskjema.

undervisningsmateriell


Her finner du våre undervisningssider som tilbyr utfyllende informasjon til skoleklasser. Denne informasjonen kan brukes både i forkant og etterkant av besøket hos oss.

Freia

SJOKOLADENS HISTORIE


Et innblikk i kakaoens historie, fra da toltekerne dyrket kakaotrær i Sentral Amerika rundt år 800 frem til det ble spisesjokolade i 1828.

Freia

Fra idé til forbruk


Å lansere et nytt produkt er et tidkrevende prosjekt. Sjokoladen må gjennom en omfattende verdikjede før den endelig når frem til butikkhylla og forbrukerne.

Freia

Merkevarebygging


Det er viktig at merkevarer skiller seg ut fra mengden på en positiv måte. Forbrukere velger ofte merker etter hvordan de selv ønsker å fremstå. Men hvordan blir en merkevare til?